با رعایت چند نکته کلیدی هنگام انتخاب کفش سلامتی پاهای خود را تضمین کنید: 
1-کفشی بخرید که با فرم طبیعی پاهای شما مطابقت داشته باشد.

2-پاها بطور طبیعی در ساعات انتهایی روز اندکی ورم میکنند به همین خاطر بهترین زمان برای اندازه کردن کفش عصر و پس از غروب آفتاب است.

3- سایز درج شده بروی کفش را ملاک قرار ندهید چراکه قابل اطمینان نیستند.

4-خرید کفش تنگ به امید اینکه پس از مدتی جا باز خواهد کرد یک اشتباه محض است. هیچگاه یک کفش تنگ را خریداری نکنید.

5- کف کفش میبایست محکم و قابل انعطاف باشد و سطح آجداری نیز داشته باشد. خود کفش نیز باید سبک باشد.

6- از به پا کردن کفشهای پاشنه بلند به مدت طولانی خودداری کنید. کفشهای پاشنه بلند لغزیدن و بزمین خوردن، درد کمر و پا و تغییر در فرم پا را بدنبال دارند. سعی کنید پاشنه کفشتان از 4 سانتی متر بلند تر نباشد. همچنین پاشنه های عریض تر نسبت به پاشنه های نوک تیز و باریک مناسبتر میباشند.

7-هنگام امتحان کفش توجه داشته باشید که پاشنه پاهای شما نباید درون کفش بلغزد.

9- سایز پاهای شما با افزایش سن، تغییر وزن و یا در دوران بارداری تغییر میکند. بنابراین هنگام خرید کفش نو به سایز پاهای پیشین خود اتکا نکنید.

10-در اغلب افراد سایز یکی از پاهایشان با پای دیگر متفاوت میباشد. بنابراین در انتخاب کفش پای بزرگتر را ملاک انتخاب قرار دهید.

11-کفش اندازه کفشی است که هنگامی که شما ایستاده اید میان نوک بزرگترین انگشت پا (معمولا شست پا) و انتهای کفش حداقل یک سانتی متر فاصله وجود داشته باشد و شما قادر باشید انگشتان پای خود را آزادانه تکان دهید. همچنین به قوس کف پا نیز توجه کنید که مطابق شکل باید متناسب با قوس کفش باشد.

823824

825826

 

12-برای امتحان کردن کفش حتما بندهای کفش را بطور کامل ببندید و سپس بایستید و چند قدم راه بروید تا کاملا از اندازه بدن کفش اطمینان حاصل کنید.

13-از خرید کفشهای پنجه باریک تا حد امکان خودداری کنید چراکه اینگونه کفشها انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و بد فرم میکند.

14- کفشهای تخت، لژ دار و یا پاشنه کوتاه هم راحت ترند و هم ایمن تر.

15- در هنگام انتخاب کفش به نوع جورابی که عادت به پوشیدن دارید نیز توجه کنید. و هنگام خرید نیز همان جوراب را به پا داشته باشید.

16- عوارض پوشیدن کفشهای تنگ شامل: پینه پا، میخچه وغیره